מאמרים מקצועיים

קשיים חברתיים 

כותבת המאמר: גלית דקל - פסיכולוגית חינוכית בכירה

 

מהן מיומנויות חברתיות?

מיומנויות חברתיות אלו אותם כישורים ויכולות המאפשרים התנהגות חברתית הולמת.

התנהגות חברתית הולמת מתבטאת ביכולתו של האחד למלא אחר ציפיות החברה, לבנות קשרים חברתיים עם בני גילו, להסתגל לדרישות המציאות ולקבל החלטות בהקשרים רגשיים, אישיים חברתיים וערכיים.

 

מיומנויות חברתיות באות לידי ביטוי באופנים שונים:

• יוזמה ועשיית מאמץ להיות בחברת ילדים אחרים כך שמיומנויות חברתיות שונות תבואנה לידי ביטוי.

• יכולת לשתף פעולה – התנהגות זו כוללת הצעת עזרה  לאחרים וקבלת עזרה, התחלקות, ביצוע משימות לפי תור והיכולת להתפשר.

• כישורי שיחה – היכולת להקשיב לחבר ולהבין למה הוא התכוון, דיבור ברור ומובן שיכול להעביר מסר ברור ומדויק.

• היכולת להבין כיצד אחרים מרגישים, להבין שלאחר ישנם רגשות ולעמוד על טיבם כדי שניתן יהיה להתחשב בהם. 

• היכולת להביע רגשות חיוביים ושליליים באופן מותאם כך שהאחרים יוכלו להבין אותי.

• היכולת להביע את עמדה.

• היכולת לקבל מרות ולהישמע לבקשות/דרישות האחר.

• היכולת לקבל את הכללים והחוקים של הקבוצה/המשחק.

• היכולת לווסת בין הצרכים שלך לצרכים של האחר.

• היכולת לשאת תסכול/הפסד.

 

מיומנויות חברתיות נרכשות לאורך החיים המוקדמים בהתאם לשלבי ההתפתחות השונים:

שלבים בהתפתחות חברתית (מתוך "פסיכיאטריה של הילד והמתבגר" בעריכת פרופ' שמואל טיאנו)

 

ההתפתחות החברתית למעשה, מתחילה להתפתח  מרגע הלידה. התינוק תלוי במבוגר וזקוק לו למילוי צרכיו כדי להתקיים. מערכת היחסים של התינוק עם אימו  והגורמים הנוספים המטפלים בו, מהווה את הבסיס להתפתחות הרגשית והחברתית שלו. אומנם בשבועות הראשונים לחייו התינוק אינו מבחין בינו לבין אימו ותופס אותם כיחידה אחת, אולם עפ"י אריקסון, האיזון בין קשייו של התינוק עם סביבתו לבין העונג שהוא מפיק ממנה בגיל זה תקבע את עמדתו לעתיד לגבי העולם – אמון או אי אמון. בשלב זה מתפתחת יכולתו של היילוד לקבל מהזולת ולהישען על אלה שמסביבו. זה יהיה הבסיס להתפתחות הביטחון העצמי בעתידו של התינוק. תיאורטיקנים רבים (ביניהם: פרויד, מ.קליין, ויניקוט), טענו כי הצורך האנושי ליצירת קשרים בינאישיים הינו מולד. צורך אשר מתפתח וחשיבותו הולכת וגדלה. בתקופה שבין גיל חודשיים לשנה, במקביל להתפתחות המוטורית, מתחילה להתפתח גם אינטראקציה עם הדמויות המשמעותיות. התינוק יוצר קשר עין ומופיע החיוך החברתי הראשון.

 

בגיל חצי שנה ניכרת אצל התינוק תחושת הפרדה ברורה בינו לבין סביבתו, ובינה לבין האחרים. כעת הוא תופס שיש משהו אחר מחוצה לו, שעליו הוא יכול להשפיע באמצעות התנהגותו. לנוכח זר הוא יבכה, יישאר מסויג או יתכווץ, כביטוי של תגובת חרדה. הוא מגיב למשחק החברתי "קוקו" תוך שהוא נהנה לגלות את עצמו בעיני האחרים וכן מגיב לתחילת יחסי "קח ותן", בהתפתחות השפה בשלב זה מתחיל להיווצר דו-שיח תקשורתי של קולות והגהים ומתפתחת היכולת לנטילת תור בקשר. חוויית האמון מתפתחת לנוכח יחסי הגומלין המתפתחים והלמידה שהוא יכול לתת אמון ולסמוך גם על כשריו שלו ולא רק של האחרים.

 

בין גיל שנה לשלוש הילד נמצא בשלב ההתפתחותי השני עפ"י אריקסון, שהוא אוטונומיה לעומת בושה וספקנות.  מבחינה התפתחותית לשלב זה אופיינית בשלותה של מערכת השרירים של השלד ושל הסוגרים. הילד מתחיל לקלוט את היותו נפרד ועצמאי. האני מתחיל לתקשר עם הסביבה על בסיס משמעת, בעיקר עם ההורים, סביב עניין הניקיון (גמילה). פיתרון מוצלח של המשבר מניח את היסודות ליכולת בשלה להשתלבות ולהבעה עצמית, וכן מקנה לילד את יכולתו לכבד את האוטונומיה של הזולת, לשמור על שליטה עצמית בלא פגיעה בערך העצמי ולהעניק לאחרים תמורה. בגיל זה אין עדיין התעניינות במשחק משותף עם בני אותו גיל אלא עם מבוגרים בלבד. הילד יכול לשחק (עם הצעצוע/ החפץ) גם לבדו או ליד האחרים. משחק החיקוי נפוץ בשלב זה, הילדים רואים וקולטים ומחקים את סביבתם, (מבוגרים, אחים גדולים). משחקי החיקוי מפתחים יכולות של תאום, תחושת אינטימיות והנאה ממשחק משותף. ילדים שישחקו אחד ליד השני השלב זה, יהנו מלעשות ולשחק באותם דברים בו- זמנית.

 

בין גיל 3-5 , תקופת גן הילדים, הילד נע מהמשחק (צעצוע) לקראת מפגש עם ילדים אחרים. לפי אריקסון, הילד נמצא בשלב היוזמה לעומת אשמה. הילד בודק את גבולות יכולתו, מעורר תשומת לב באמצעות דיבור ובאמצעים פיזיים. הוא חודר אל הבלתי ידוע מתוך סקרנות. בשלב זה יש משמעות גבוהה מאוד לדרגת החופש שתינתן לילד לשחק ולפתח את סקרנותו ודמיונו, גם בשטח המשחק וגם בשטח המיני. בשלב זה הילד קשוב לערכים של ההורים ולאיסורים שהם מציבים. איסורים מציאותיים, מאוזנים ושקולים יביאו לאני בשל ומאוזן, בעוד איסורים שרבים וביקורת תתפתח לנוקשות ו תחושות אשמה. בתקופה זו הילד נהנה ממשחק בקבוצות קטנות. המשחקים בד"כ מחקים מצבים מחיי היומיום – משחקי אבא-אמא, רופא-חולה וכד'. המשחק מלווה במשחקי דמיון ובחלוקת תפקידים בין המשתתפים. תפיסתו של הילד היא עדיין אגוצנטרית ולכן החוקים והכללים למשחק נקבעים ע"י הילד וקשה לו לעמוד באופן קבוע בחוקי המשחק.

 

בין גיל 6 – 11 – תקופת ביה"ס היסודי, נמצא הילד לפי אריקסון בשלב ההתפתחותי הרביעי הנקרא יצירה לעומת נחיתות. בשלב זה עובר הילד משלב הדמיון והמשחק לכניסתו הראשונה אל עולם המבוגרים. גיל זה הוא גיל המעבר משלב "האני" לשלב "אנחנו", ממסגרת חוקי המשפחה הבלעדיים למסגרת חוקי החברה המשותפים. הילד הולך לביה"ס, רוכש מיומנויות ומכשיר את עצמו לקראת המקום שיתפוס לאחר מכן בחברה. הילד לומד לחיות כחלק מחברה, שיש לה חוקי משחק זהים לכל המשתתפים. אם עד עתה שיחק הילד לפי החוקים המשתלמים לו, כעת הוא מקבל על עצמו את השוויוניות. דרך הציונים לומד הילד מהי משמעותם של שכר ועונש והספק עבודה. הוא לומד את ההנאה שבעבודה וזוכה בהטבות תמורת התמדה. זהו שלב של היצירה הלא פורמאלית, וילדים מתחילים לבטא את כישרונותיהם בתחומים שונים. המשחק בגיל זה משתנה באופיו בהתאם למין, שכן בתקופה זו מודגשים ביותר הבדלי המינים והיחסים הם בעיקרם חד- מיניים. הזמן החופשי מוקדש בעיקרו לחוגים יצירתיים, ספורט, ריקוד ונגינה. עפ"י רוב הבנים בוחרים יותר במשחקי תנועה מחוץ לבית בעוד הבנות בוחרות בפעילויות יותר ביתיות. שני המינים נמשכים לאספנות ועוסקים במשחקי החברה הנפוצים (משחקי לוח). מתחילה קריאה ספונטנית, בעיקר של סיפורי עלילות וסיפורי מסע.

 

אומנם כולנו עוברים שלבי התפתחות זהים, אולם יש לזכור שכ"א מאיתנו נולד עם מאפייני אישיות שונים ועם טמפרמנט שונה, אשר משפיעים על הקצב ועל הצורך שלנו באינטראקציה חברתית. ישנם ילדים שמגיל צעיר מגלים צורך חברתי רב, לעומתם אחרים שצורך זה עולה רק בביה"ס היסודי ואפילו בתחילת גיל ההתבגרות. ישנם ילדים שיסתפקו בחבר או שניים, לעומת אחרים שנמצא אותם תמיד בחבורות. יש שנצמדים לחבר לאורך תקופה ארוכה ויש אשר מחליפים חברים בשלבים שונים של ההתפתחות. כמובן, שיש לקחת בחשבון שסביבת המגורים של הילד אף היא משפיעה על אופי ההתחברויות. קיים הבדל מהותי בין סגנון החברויות בעיר לסגנון החברויות במושב, שם מלכתחילה יכולת הבחירה מצומצמת. כהורים רובנו דואגים כאשר הילד יושב בבית ונמנע מלהיפגש עם חברים. במקרה זה עלינו לשים לב האם הוא אכן נמנע או שיש לו צורך להיות עם עצמו תוך שהוא משקיע את הזמן בפיתוח כישוריו. בעידן המודרני אני מוצאת ילדים רבים אשר משלבים בין הנאתם מהמחשב לבין קשרים חברתיים ומנהלים אינטראקציות באמצעות מדיה זו. אומנם, לא היינו רוצים שיסתפקו רק בקשרים מסוג זה, אך חשוב להבין שזה חלק מהתרבות של ימינו. בה במידה, עלינו גם לשים לב לאותם ילדים הנמצאים בקצה השני של הרצף וזקוקים כל הזמן לחברים. אלו אותם ילדים שנראים לכאורה ללא קשיים חברתיים, אך לעיתים הצורך הבלתי נלאה בחברה מהווה גורם הסוואה למצוקה רגשית עימה הם לא רוצים להיפגש. הם דואגים לא להיות לבד עם עצמם, ולו לזמן קצר.

כשאנו מתבוננים בסגנון החברתי של ילדינו חשוב שנשים לב להתנהלותם מול האחרים, אך בד בבד שננסה להיות קשובים גם לצורך ולמניעים שעומדים מאחורי הבחירות ההתנהגותיות. כמו גם, לשינויים ההתנהגותיים המתרחשים בין סיטואציות חברתיות שונות.

 

 

הגורמים העומדים מאחורי קשיים חברתיים יכולים להיות שונים: לעיתים אלו קשיים מצביים שמתעוררים סביב שינויים כמו מעבר דירה, שינוי המארג החברתי בעקבות כניסה של ילד חדש לכיתה, אירוע משפחתי או חברתי אשר משפיע על הכוחות לתקופת זמן וכד'. לעיתים אלו קשיים אשר תואמים לשלב ההתפתחותי. לדוגמא, במהלך שנות עבודתי, שמתי לב שבנות בכיתות ד'-ה', מרבות לנהל מאבקי כוח ביניהן, מה שמשפיע על האווירה החברתית  הכללית בכיתה.

 

מה עוד מעכב התפתחות של מיומנויות חברתיות?

1. לקויות פיזיות – ילדים הסובלים מלקויות פיזיות כמו בעיות שמיעה, קשיי ראייה, סרבול מוטורי עשויים להתקשות בהשתלבות חברתית וברכישת מיומנויות חברתיות כמצופה. הם לא תמיד ערניים וקשובים לכל הגירויים השמיעתיים ו/או החזותיים שמעורבים באינטראקציה בינאישית ועל כן עלולים להבין ולפרש מצבים לא נכון. לעיתים קרובות הלקות הפיזית פוגעת בדימויים העצמי ובביטחון ולכן הם פחות מתנסים ומעיזים להתמודד בפעילויות של בני גילם. לעיתים בשל מגבלותיהם הם פשוט אינם מסוגלים להתמודדות שוות ערך ולכן נתקעים בשלב התפתחותי נמוך יותר מבחינה חברתית.

2. עיכוב התפתחותי -  עיכובים בהתפתחות המוטורית ובהתפתחות השפה עלולים אף הם לעכב התפתחות חברתית ורכישה של מיומנויות חברתיות . ילדים ששפתם מצומצמת או שדיבורם אינו ברור מתקשים לבטא את עצמם ואת רגשותיהם. הם נוהגים להביע את עצמם בהתנהגות. חווים את האחרים כלא מבינים אותם וכתוצאה מחוויות התסכול המצטברות מתקשים לרכוש מיומנויות חברתיות יעילות. קשיים התפתחותיים משמעותיים יותר הם אותם קשיים הנמצאים על הרצף של הפרעות תקשורת נרחבות, בתוכם נכלל האוטיזם בקצה האחד והאספרגר בקצה האחרי. אלו אותם ילדים שמתקשים לתקשר עם הסביבה הן ברמה המילולית והן ברמה הבלתי מילולית. הם אינם קולטים את האחר ומתקשים בביטוי רגשי. אלו זקוקים לסיוע טיפולי רב תחומי.

3. לקויות למידה – קשיים בתפקודים לימודיים עשויים גם כן להיות בעלי השלכה על מיומנויות חברתיות. הזכרנו קשיים שפתיים הפוגעים בתקשורת והבעה. קשיים בתפיסה המרחבית הם גם בעלי השלכה על היכולת לתפוס ולהבין סיטואציות חברתיות מורכבות.

קשיים בויסות תחושתי מעוררים רגישות רבה לגירויים סביבתיים ולתגובתיות יתר, אשר לעיתים אינה מותאמת לסיטואציה. למשל: ילד שנגעו בו קלות וחווה זאת כמכה ולכן מגיב באלימות, או ילד שמגיב בעוצמה לילד אחר מכיוון שההוא חדר למרחב שלו. קשיים בקשב וריכוז שמאופיינים בסף תסכול נמוך, אימפולסיביות, תנועתיות ומוסחות עפ"י רוב משפיעים גם כן על מערכת היחסים החברתית של הילד. ילד שמתקשה בשליטה עצמית עלול למצוא עצמו מעורב בתקריות חוזרות ונשנות עם בני גילו. ככלל קשיים בתפקוד הלימודי הפוגעים בהישגים, משליכים גם על הדימוי העצמי והביטחון ומכאן שגם על הצד החברתי.

4. קשיים רגשיים  - קשיים רגשיים שאינם על רקע לקויות פיזיות או לקויות למידה, הם עפ"י רוב תוצאה של חוויות משבריות אשר פגעו באמון ובביטחון העצמי. אובדן בגיל צעיר, גירושין של הורים, חוסר תפקוד הורי בשל מחלה או קושי אחר, נחווים כנטישה ופוגעים בתחושת האמון הבסיסי של הילד באחרים. לעיתים משברים נורמטיביים, כמו לידת אח או מעבר מקום מגורים עלולים להשפיע על חווייתו הרגשית של הילד ועל תפקודו.הילד נסוג ונמנע ואינו רוכש מיומנויות חברתיות התואמות את בני גילו. לעיתים יש ניסיון לפצות על חוויה של חסך דרך תפיסה של מקום מרכזי בקרב קבוצת בני הגיל. אומנם במקרה זה לא נצפה בהתנהגות הימנעותית אולם, יתכן ודרכו של הילד לתפוס את מקומו תגרום לדחייתו ע"י האחרים ובכך תשוחזר חוויית הנטישה.

 

איתותים

כהורים רובנו דואגים כאשר הילד יושב בבית ונמנע מלהיפגש עם חברים. במקרה זה עלינו לשים לב האם הוא אכן נמנע או שיש לו צורך להיות עם עצמו תוך שהוא משקיע את הזמן בפיתוח כישוריו. בעידן המודרני אני מוצאת ילדים רבים אשר משלבים בין הנאתם מהמחשב לבין קשרים חברתיים ומנהלים אינטראקציות באמצעות מדיה זו. אומנם, לא היינו רוצים שיסתפקו רק בקשרים מסוג זה, אך חשוב להבין שזה חלק מהתרבות של ימינו. בה במידה, עלינו גם לשים לב לאותם ילדים הנמצאים בקצה השני של הרצף וזקוקים כל הזמן לחברים. אלו אותם ילדים שנראים לכאורה ללא קשיים חברתיים, אך לעיתים הצורך הבלתי נלאה בחברה מהווה גורם הסוואה למצוקה רגשית עימה הם לא רוצים להיפגש. הם דואגים לא להיות לבד עם עצמם, ולו לזמן קצר.                              

 

כשאנו מתבוננים בסגנון החברתי של ילדינו חשוב שנשים לב להתנהלותם מול האחרים, אך בד בבד שננסה להיות קשובים גם לצורך ולמניעים שעומדים מאחורי הבחירות ההתנהגותיות. כמו גם, לשינויים ההתנהגותיים המתרחשים בין סיטואציות חברתיות שונות. מה מעורר דאגה?

1. הימנעות מפעילויות כיתתיות וחברתיות לאורך זמן.

2. ריבוי של קונפליקטים חברתיים המשפיעים על התפקוד היומיומי.

3. הסתגרות המלווה הדכדוך, עצבות וחוסר תקשורת עם הסביבה.

4. תלותיות רבה בהורים באופן שאינו תואם את הגיל או חוסר התמודדות עצמאית עם מצבים חברתיים ביומיום.

5. התדרדרות מתמשכת בתפקוד הלימודי ולא על רקע לקויות למידה.

6. כשהילד חוזר ואומר פעמים רבות "משעמם לי".

7. בעיות התנהגות ומשמעת בביה"ס.

 

איך אנו כהורים יכולים לעזור לילדינו כאשר הוא נתקל בקשיים חברתיים?

א. התבוננות והקשבה

ב. מתן מרחב לביטוי רגשי ועזרה לילד בשיקוף והמללת המציאות והרגשות.

ג. החלפת זוג המשקפיים – האם ניתן להבין את המצב מנקודת מבט אחרת?

ד. חיפוש משותף אחר פתרונות אפשריים.

ה. תרגול דרך משחקי תפקיד.

ו. תיווך ו- MODELING בזמן "אמת", במצבים חברתיים בסביבה הבטוחה לילד (הבית).

ז. יצירת סיטואציות חברתיות מזמנות ליצירת קשרים חברתיים, הרשמה לחוגים והשתתפות בפעילויות מתאימות. (יציאה עם הילד לגן/ מגרש משחקים).

מתי יש צורך לפנות לסיוע מקצועי?

 

כאשר ישנם קשיים חברתיים מתמשכים ואנו כהורים מתקשים לסייע לילדינו,  עומדת לפנינו האפשרות לפנות להתייעצות ולהדרכה. לעיתים הדרכת הורים עשויה לסייע לכם לעזור לילדיכם. במקרים מורכבים יותר יש לשקול התערבות טיפולית פרטנית ו/או קבוצתית. בכל מקרה נכון להעריך את המצב הרגשי והחברתי של הילד על מנת להתאים לו את דרך הטיפול המתאימה ביותר. במקרים בהם המצב הרגשי של הילד הוא כזה אשר רוב תשומת ליבו מופנית פנימה לתכנים ורגשות אישיים, הילד מתקשה לראות ולהיות פנוי לאחר ואין לו את המשאבים הנדרשים על מנת ליצור קשרים חברתיים ולהתחלק עם ילדים אחרים בתשומת ליבו של המנחה, מומלץ להתחיל בטיפול פרטני. כמו גם במצב בו הילד סובל מבעיות התנהגות חמורות העלולות לפגוע בתפקודה של הקבוצה כולה.

 

עבודה קבוצתית מומלצת:

א. כאשר הילד סגור ומופנם ומתקשה ליזום קשרים חברתיים.

ב. כאשר נראה שלילד קשיים בהבנה של מצבים חברתיים ומפרש אותם בדרך סובייקטיבית שאינה תואמת מציאות או שחסרות לו מיומנויות של תקשורת בינאישית.

ג. כאשר הילד מרגיש לא מקובל, לא רצוי, או לא אהוב ע"י חברת בני גילו.

ד. כאשר הילד מתקשה להשתלב בפעילויות משחקיות וחברתיות עם בני גילו ואינו מצליח לקבל על עצמו את הכללים והחוקים של החברה.

ה. כאשר הילד מתקשה בפתרון בעיות חברתיות באופן יעיל.

הפעילות הקבוצתית מהווה סימולציה לעולם האמיתי בחוץ. במפגשים אלו הילדים מגלים שאינם לבד ויש עוד ילדים החולקים קשיים הדומים לשלהם. עצם הגילוי מעודד ומחזק. נוצרת קבוצת שייכות כאשר תחושה זו לכשעצמה הינה סוג של צורך חברתי מולד. בפעילות הקבוצתית ניתנת הזדמנות לנטילת יוזמה ולעזרה לאחרים, מה שמעצים ומסייע בבניית דימוי עצמי חיובי.

 

המטרות של הפעילות הקבוצתית:

• להקנות לילדים כישורי חיים באמצעות מיומנויות של הקשבה ושיתוף פעולה תוך מתן כבוד אחד לרעהו.

• לפתח אצל כל אחד מהם את היכולת להקשיב לרגשותיו, מחשבותיו והאופן שאלו משפיעים על התנהגותו.

• לסייע לילד לאתר את מקומו אל מול האחרים בני גילו.

• ללמד אותו להקשיב ולחוש את צרכי האחרים הסובבים אותו.

• לאפשר ביטוי עצמי תוך התחשבות באחרים.

• להקנות כלים לפתרון קונפליקטים.

לפגישת ייעוץ ראשונית

            צרו קשר:

054-9140492

mori.regrow@gmail.com

לפגישת ייעוץ ראשונית

            צרו קשר:

054-9140492

mori.regrow@gmail.com

 

למורי היקר שלנו,
אתמול התקיים המשחק הראשון של אמירי שלנו בליגת הכדורסל.
לא מעט חשבנו עלייך: 
יש לך חלק חשוב בבטחון של אמירי, ההתקדמות שלו והאהבה למשחק!
כשהוא הגיע אלייך בכיתה ג הוא חשש ואף רצה לעזוב.
אנחנו לא ויתרנו ואתה הפכת אותו לעוזר שלך ושוחחת איתו ורתמת אותו לצידך.
היום, כשהוא בליגה - אנחנו מלאים גאווה
וגם עם המון תודה, ענקית לך!

אתה מורה בחסד עליון, איש מדהים ונשמה ענקית.

אוהבים אותך מאוד 

 

 

 

 

 

מורי היקר.
אנו מוצאים את ההזדמנות להודות לך על העבודה המדהימה שאתה עושה עם
בננו.
בננו בן  ה-10 שחווה קשיים חברתיים עבר טיפולים רגשיים, וקבוצות שונות
להקניית מיומנות חברתיות, אליך הגענו לאחר ששמענו המלצות חמות עליך
ועל דרך הטיפול הייחודית לך.
כבר בתחילת הדרך , שילבת אמפטיה והחדרת מוטיבציה בבננו עם חוסר
התפשרות על השלמת משימות, ודחיפה להישגים וזאת תוך כדי אימוני כדורסל
אישיים , לעיתים כצופה מהצד היה קשה להבחין מי יותר נהנה מהאימון.
בננו היקר, נקשר לדרך האימון מהר מאוד, ומאימון לאימון השתפר בטחונו
העצמי, והאמונה שלו בעצמו וביכולותיו, הדבר התבטא מיד באמרות כמו "אני
תותח", "אני טוב". שמעולם לא יצאו מפיו קודם לכן.
תוך פרק זמן קצר מאוד , חל שיפור ניכר בלימודיו, וזאת למרות היותו בעל
קשיי למידה.
כיום, מזה כשנה שהנך חלק ממשפחתנו, תרתי משמע )בננו זוכר את ביקורך
אצלנו בבית( , ן מצפה בכיליון עיניים למפגשי הכדורסל.
לעיתים אנו כהורים שרוצים לתת את הטוב ביותר לילדנו, נמצאים בתוך
סיטואציות הגורמות לנו לתהות האם הטיפול שאנו נותנים לילדנו הוא הטוב
ביותר, אתך מיד הרגשנו את החיבור, והפריצה של בננו בכל התחומים הגיעה
מהר מאוד, כיום ששואלים אותנו כיצד קרה הדבר, אנו עונים מיד שתי מילים
"לצמוח מחדש".
ההורים של רועי.

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

 

מורי היקר,

 

כשגיא שלנו נכנס למכונית, מזיע, מתנשף, מחייך, אנו שואלים אותו איך היה היום. הוא עונה: כיף ומעייף. וזה הסוד שלך, מורי, שילוב של עבודה קשה עם כיף גדול.

אנחנו כבר שנה שנייה איתך, בהתחלה בפרטי ועכשיו בקבוצה וזה רק נעשה נכון יותר!

חיפשנו במשך חודשים את השילוב הזה. מישהו שבאמת יאמין בבן שלנו, שיעזור לו לבנות ביטחון, אמונה בעצמו תוך מציאת החוזקות שלו, מישהו שיעזור לו לבנות ארגז כלים להתמודדויות לא פשוטות וכל זאת בשילוב הנאה רבה. מישהו שיעזור לו להתקדם בכל המובנים והתחומים – מוטורי, חברתי ורגשי.   

בכ"כ הרבה מקצועיות,רגישות ויסודיות הלכת איתנו צעד צעד, הגדרת מטרות, ראית את האפשרויות הגלומות בגיא וכמו שלימדת אותו לא לוותר, ולקום גם כשנכשלים ולא הכל הולך, כך גם אתה נלחמת עליו!

 

רוצים להודות לך על שאתה בחיינו, על שאתה לוקח חלק בהצלחות עם גיא ובתקווה לעוד הרבה הישגים ו'כיף ומעייף' איתך!:))

 

מעריכים מאד,

עטרת ואודי

 

 

-------------------------------------------------------------------------

 

 

הילד הזה הוא הבן שלי. ילד מקסים ומיוחד במינו בן 11.5 שלפני מספר שנים שנים אובחן על הספקטרום. לפני כ 5 שנים הוא נחשף לעולם הכדורסל באמצעות בחור מיוחד במינו (אותו בחור עליו דיבר בעלי באותו ערב) ומאז הכדורסל זורם לו בדם. בתחילת הדרך לא היה לנו ברור עד כמה הוא יצליח למצוא את עצמו בעולם הזה של הכדורסל. משחק שמורכב מאינסוף אינטראקציות חברתיות, קבלת סמכות ומצבים שמשתנים ללא הרף, כל אותם דברים שקשים מאוד לילדים על הספקטרום. למרות החששות והספקות שהיו לנו רשמנו אותו לחוג כדורסל.
כבר בפעם הראשונה שבאתי לקחת אותו מהחוג ופגשתי את מורי הבנתי שעומד מולי אדם יוצא דופן. שיחת הטלפון שבאה בעקבות פציעתו של בני באימון הראשון רק חיזקה לי את זה. באותו רגע שמורי הבין שזה אותו הילד שראה באותו ערב הוא התחיל לחקור את הנושא וללמוד כמה שיותר וזאת על מנת לדעת איך להגיע לליבו של הילד. זה כלל שיחות אינסופיות איתנו, עם המשלבת וקריאת חומר עיוני באינטרנט. לאט לאט הקשר הלך והעמיק ומורי ביקש לקחת את בני לאימונים "אחד על אחד" על מנת לקדם אותו ולעזור לו. המטרה שלו הייתה אחת: להכניס אותו לליגה המקצועית בעירנו.
האמונה של מורי והגישה הבלתי מתפשרת שלו הם אלו שבסופו של דבר עזרו לבן שלנו להתקדם ובסופו של דבר המטרה הושגה והוא היום שחקן מקצועי במחלקת הנוער בעירנו. אחרי התחלה לא פשוטה, שגם במהלכה מורי ליווה אותו ואותנו, הוא הצליח להשתלב בסופו של דבר בקבוצה וכיום הוא שחקן מן המניין.
הרוגע והשקט הפנימי של מורי בשילוב יכולת הנתינה והאהבה האינסופית שלו הופכים אותו ל coacher הכי טוב שמישהו יכול לבקש עבור הילד שלו (וגם עבורו למען האמת). הוא מוצא את הדרך להגיע לליבו של הילד בסבלנות וברוגע. הוא לא מתייאש, גם שלפעמים זה נראה אבוד.
מורי תמיד אמר לנו שלבן שלנו היה תפקיד חשוב בחייו וזה להכין אותו להיות אבא בשלב הראשון ולהראות לו, או יותר נכון לכוון אותו למה שהוא באמת צריך ורוצה לעשות בחייו. אנחנו מרגישים זכות גדולה להיות חלק מכל הדבר הגדול הזה שמורי עושה ומאמינים בו וביכולת שלו לעזור לאחרים באמונה עיוורת. אין לנו ספק שכל ילד שיזכה לעבוד עם מורי ירוויח ובגדול.
מילה קטנה להורים – אם יש מה שלמדנו בכל השנים האלו מאז שבננו אובחן זה שהתפקיד שלנו כהורים זה להאמין בילד וביכולותיו. ילדים עם לקויות יכולים להגיע להישגים גדולים מאוד. אנחנו כהורים לא צריכים לפחד מלאתגר אותם ולגרום להם להתמודד גם עם דברים שעל פניו נראים לנו קשים ובלתי אפשריים עבורם.   

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

מכתב תודה 

לכל מאין דבעי,

את מורי טויק אנו מכירים שנתיים, כמאמן כדורסל בחוג של אמיר, הבן שלנו, כיום בן 9. אמיר היה ילד רגיש מאוד, מופנם וביישן עם אהבה לכדורסל אך עם חשש לקחת חלק בחוג שכזה. החלטנו לרשום אותו ואכן, ההתחלה לא הייתה פשוטה. הוא דרש שאחד מאתנו יישאר במהלך האימון מתחילתו עד סופו. וזה היה לא פשוט עבורנו. גייסנו את הסבתא, יצאנו מוקדם מהעבודה רק בשבילו. לאחר שלושה חודשים, כשחשבנו להרים ידיים ולהוציא אותו מן החוג מורי התעקש שלא נעשה זאת. הוא רתם את אמיר למשימות של עזרה למאמן, הוא קיים איתו לא מעט שיחות וזה פשוט עבד. אמיר צבר בטחון, ציפה בכיליון עיניים לאימונים עם מורי והקבוצה והחשוב ביותר הוא שהילד פתאום גילה מיומנויות חברתיות שלא היו לו: פתיחות, שיתוף פעולה ועזרה לזולת. במהלך השנה הראשונה של חוג הכדורסל אמיר הפך להיות שמח ונמרץ ואף זכה במקום הראשון בתחרות קליעות לסל! השיפור ניכר לא רק בכדורסל אלא גם בלימודים ובפן החברתי בכיתה. המורה שיבחה את השינוי שחל בו. 
אין לי ספק שלולא ההתעקשות של מורי, השיחות שהוא קיים אתנו בנוגע להתקדמות של אמיר (מרצונו החופשי בלבד) והמחויבות האדירה הזו להצלחתו של הילד הביאה את אמיר למקום שהוא נמצא בו כיום: ילד מאושר, עם בטחון עצמי, חברותי ומשימתי. 
לאחרונה התחלנו תהליך עם מורי שבו הוא עובד עם אמיר על תרגילי קורדינציה, מיקוד וריכוז. התהליך הוא פרטני שבו מורי משלב מספר אביזרים וטכניקות בעבודה עם אמיר. אמנם התקיימו רק מספר פגישות אך כבר ניכר באמיר שינוי בהתנהגות בבית ובנכונות שלו להתמיד במשימה לא פשוטה לאורך זמן. אנחנו, כמובן, שותפים מלאים לתהליך (יש גם משימות לבית שהוא אמור לבצע איתנו).

מבחינתנו, מורי הוא הרבה מעבר למאמן כדורסל. הוא מורה לחיים. הוא אנושי, מתחשב, בעל אינטילגנציה רגשית גבוהה, אחראי בצורה בלתי רגילה ומחויב למשימה ודבק בה (למרות שלעיתים זה נראה כנגד כל הסיכויים). התמיכה שלו בנו כהורים והעבודה הנהדרת שהוא עשה עם אמיר איננה מובנת מאליה עבורנו. ועל כך אנו רוצים להוקיר ולהודות.
הרב שלמה קרליבך אמר:
"כל מה שילד צריך הוא מבוגר אחד שיאמין בו", ומורי הוא דוגמא מצוינת לכך.

בברכה,
עודד ואביטל כהן, רעננה

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

מורי היקר 
קשה לנו להיפרד ... אבל הגיע הרגע .
רצינו לומר מילות תודה והרבה הערכה על הדרך והמסע.
לבנינו האהוב בן ה 10 היו בעיות בקריאה ובכתיבה, עד כדי הימנעות, בנוסף יכולת גופנית ירודה , עם חוסר יציבות . 
לאחר שאובחן בכישורי למידה על ידי המאבחנת אורלי דרור המקצועית והמדהימה, החלטנו על מטפל פרטני, "אחד על אחד" .
לשמחתנו הרבה קיבלנו אותך.
בננו מהרגע הראשון אהב אותך וציפה למפגשים איתך. 
בזכות היכולת המקצועית שלך לתקשר איתו ולהניע אותו , הצלחת לגרום לשיפור מתמיד, ביכולת הקריאה, הכתיבה, הריכוז והיציבות שלו. וכמובן לשיפור מתמיד בעלייה בביטחון העצמי שלו . מודים לך
על ההשקעה והעבודה המצוינת. תודה מקרב לב 

 

מהרגע הראשון שבננו הגיע למורי נוצר חיבור.
לא היה פשוט בפעם הראשונה להביאו "לחוג כדורסל" אך פעם אחר פעם הוא הסכים לבוא וזאת תודות למורי ולא לכדור.
היחס האישי והנתינה האינסופית שמורי משדר לילד גורמת לו פשוט לרצות להיות שם.
עם האכפתיות, השקעה רבה, סבלנות והקשבה מצליח מורי "לגעת" בילד ובאמצעות הכלים שיש לו מקנה לו תחושת העצמה ומסוגלות שבסופו של דבר גורמים להעלאת בטחונו העצמי.

ממליצה בחום רב!!!

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

 

מורי היקר                                                                                                         
אנו רוצים להודות לך על תקופה מדהימה
בה אתה מלווה אותנו ואת הבן שלנו.

אין ספק שמאז שהתחלנו את הליווי הצמוד
השתנו חיינו מקצה לקצה.
נתת לנו להבין שהילד המדהים שלנו
הוא ילד ככל הילדים
שיכול להמריא להישגים מופלאים
אתה עושה הכל מהלב ונותן מעצמך את כולך
אתה מקצוען אמיתי לחיים
מורי,
שינית את חיינו, נכנסת לליבנו ואנו מעריכים אותך מאוד, תודה על הכל.
ההורים של רועי

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

 

מורי,

אנחנו מבקשים להודות לך על הטיפול המיוחד והמסור ביותם בננו.

יותם שמתמודד עם קשיים בקשב ותקשורת הגיע אליך כשהוא סובל מדימוי עצמי נמוך, מסתגר וחסר מוטיביציה.

כבר מהמפגש הראשון הצלחת לרחוש את אמונו ולפתח איתו קשר חיובי ומעצים.

יותם אוהב ומעריך אותך, וקשוב מאד להדרכה שלך.

כיום לאחר מספר חודשים של טיפול השינוי מורגש ומרגש.

יותם בטוח יותר בעצמו. הוא עצמאי יותר, יוצא יותר מהבית, משתתף יותר באירועים חברתיים ועומד יותר על שלו.

הוא גם ספורטיבי וחזק יותר ומאמין ביכולתו להצליח.

תודה!

 

 

-------------------------------------------------------------------------------