top of page

הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית (NFDA)

פתרון יעיל להפרעות קשב וריכוז, ליקויי למידה, בעיות חברתיות והתנהגותיות – ילדים ומתבגרים

מהי  הגישה הנוירו-התפתחותית-תיפקודית?

גישת NDFA, הנוירו-התפתחותית-תיפקודית, בנויה משני מרכיבים עיקריים:

  • המרכיב ההתפתחותי

  • מרכיב המוח הפלסטי

המרכיב ההתפתחותי 

הנחת היסוד של מרכיב זה היא שילד שגודל נמצא בהתפתחות מתמדת,  דינאמית, בתנועה וכל הזמן משתנה. תפקודים שונים מתפתחים על בסיס התנסויות, ובתנאי סביבה משתנים. הגישה ההתפתחותית בודקת את בסיס היכולות לתיפקוד, ממה הן בנויות, ומה מכשיל אותן. כשל יחיד בתיפקוד התפתחותי יכול להוות גורם מפריע להתפתחות תיפקודית ברמה גבוהה יותר. לכן חשוב מאוד למצוא את שורש בעיית ההתפתחות ולטפל בה. הבעייה אינה נמצאת איפה שהיא נראית, אלא איפה שהיא מתפתחת.

יכולות אלו הן לימודיות חברתיות התנהגותיות, והן נבנות שלב אחרי שלב עד להשלמת ההתפתחות של האדם והתיפקוד הבסיסי שלו.  

כל פעולה התפתחותית שילד עושה הינה שילוב של הפעלת מערכות שונות בו זמנית בגוף. מערכות אלו צריכות לעבוד בתיאום ולבצע את המשימה. לדוגמא מערכות החושים, השרירים, העצבים, ותהליכים קוגנטיבים לביצוע הפעולה המתאימה. מערכות אלו תלויות אחת בשנייה ופעולה תקינה של ביצוע היא תוצר של שילוב של כולם ללא כשל באחד מהם.

המוח הפלסטי

הנחת היסוד של מרכיב זה היא כי המוח שלנו הוא גמיש. המוח שלנו מאפשר לנו להסתגל לעולמות שונים, לסביבה חדשה ולתיפקודים שונים. למוח שלנו יש את היכולת "להתגמש" ללמוד ולהתפתח על בסיס התנסויות שונות. מבנה המוח משתנה ויוצר מפה מוחית חדשה של תאים וקשרים חדשים בהתאם לאותם התנסויות חשובות בהתפתחות הילד. במידה וקיים חסך בהתנסות קשרים במוח עלולים להתנוון וכתוצאה מכך ההתפתחות התיפקודית של הילד. כאשר אנו עולים על הכשל הבסיסי ההתפתחותי אנחנו מוצאים את אותן התנסויות שמועילות לשיפור והתפתחות התיפקוד של אותו הילד באותו הכשל הרלוונטי.

איך נוכל להבין כיצד נוצרות בעיות התפתחותיות תיפקודיות?

מפתח זהב חשוב מאין כמוה בגישה הנוריו התפתחותית תיפקודית הוא להבין את מנגנון הויסות התחושתי. מנגנון זה מהווה חלק ממערכת הקשב, ומאפיין את ויסות התחושה של הילד במערכות החושים השונות. מערכות אלו רבות ומגוונות ואינן מסתיימות רק בחמשת החושים שכולנו מכירים. קיימות מערכות חושים נוספות כגון המערכת הויסטיבולרית,  מערכת התחושה המגעית – הפרופריוציבטיבית ואף המערכות התחושתיות של  חום או קור ועוד מערכות שונות. 

התחושה מחברת אותנו לסביבה שלנו ולגוף שלנו, והיא זו שמאפשרת לנו להכיר את הסביבה שלנו ואת הגוף שלנו.

האם כל אחד מאיתנו חש תחושות באותו האופן?

התשובה היא לא !!! עיקרון הזהב נוסף הוא שכל אדם חש באופן שונה את הסביבה ולכן תגובותיו והתנהגותו יהיו שונות מאדם אחר. 

אם נבין כיצד הילד חש את סביבתו נבין טוב יותר את סיבת ההתנהגות של אותו הילד. אנו קולטים בכל מערכות החושים שלנו סדר גודל של שלושה מיליארד גירויים בכל שנייה, ומנגנון וויסות החושים צריך לווסת אותם על מנת שנוכל להגיב ולתפקד בהתאם. 

 

גירויים תחושתיים מווסתים חיוניים למוח שלנו כמקור אנרגיה, אם אנחנו לא מקבלים את אותו מקור אנרגטי תקין, אנחנו לא מפעילים את אותה הפעולה הנדרשת לתיפקוד תקין. ברגע שאספקת האנרגיה הזו למוח איננה יעילה בקרב ילד שאינו מווסת נכון את חושיו ודחפיו, הוא אינו יכול לעבד במוח שלו למידה גבוהה והדחפים שלו "שולטים" בו. 

 

כשהויסות אינו תקין אצל אותו הילד, הוא יחוש בגירוי חושי או בעוצמה גדולה מידי או שהוא יהיה בחסר והוא לא ירגיש אותו מספיק.  

 

רגישות יתר תחושתית – עוצמה גדולה מידי של התחושה והגירוי שתגרום למגננה ולהמנעות. לדוגמא ילד שסובל מרגישות יתר שמיעתית יוסח מכל רחש וגירוי שכזה ימנע ממנו להיות קשוב ומרוכז לאורך זמן. 

 

רגישות חסר תחושתית – תחושה שאינה מועברת ומספיקה, יגרום לחיפוש התחושה החסרה והעצמתה. לדוגמא ילד שסובל מחסר ברגישות המגעית הפרופריוציפטיבי, יחפש את המגע העמוק ויחשב "כאלים". 

ייתכן מצב של שילוב של שתי הרגישויות, והילד ימנע או יחפש את אותם גירויים בהתאם. בעזרת תירגול סנסו מוטורי שיותאם באופן ממוקד לכשל ההתפתחותי תיפקודי, נוכל לשפר ולקדם את תיפקודיו של אותו הילד. הן בתהליך הלמידה הגבוה, והן בפן החברתי התנהגותי ( פיאז'ה ). כשאנו מצליחים לפתח תאים חדשים במוח שלנו דרך תירגול סנסו מוטורי אנו יוצרים התפתחות תיפקודית חדשה תוך כדי הסתגלות המוח הגמיש לפעילות האנרגטית שיוצרת וויסות מאוזן למנגנון התחושתי שלנו.  

 

הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית נותנת מענה שלם כשמדובר על בעיות קשב וריכוז, היפראקטיביות, ליקויי למידה שונים, בעיות חברתיות, התנהגותיות והתפתחותיות, באמצעות תרגילים פיזיים ללא שימוש בתרופות. 

 

  • מפתח הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית (NDFA), הינו מורי ורבי ,  רמי כץ, פסיכולוג בכיר. גישה זו מיושמת בהצלחה במאות גנים ובבתי ספר, תוך כדי פיקוח של משרד החינוך.

לפגישת ייעוץ ראשונית

            צרו קשר:

054-9140492

mori.regrow@gmail.com

Success! Message received.

לפגישת ייעוץ ראשונית

            צרו קשר:

054-9140492

mori.regrow@gmail.com

Success! Message received.

 

למורי היקר שלנו,
אתמול התקיים המשחק הראשון של אמירי שלנו בליגת הכדורסל.
לא מעט חשבנו עלייך: 
יש לך חלק חשוב בבטחון של אמירי, ההתקדמות שלו והאהבה למשחק!
כשהוא הגיע אלייך בכיתה ג הוא חשש ואף רצה לעזוב.
אנחנו לא ויתרנו ואתה הפכת אותו לעוזר שלך ושוחחת איתו ורתמת אותו לצידך.
היום, כשהוא בליגה - אנחנו מלאים גאווה
וגם עם המון תודה, ענקית לך!

אתה מורה בחסד עליון, איש מדהים ונשמה ענקית.

אוהבים אותך מאוד 

 

 

 

 

 

מורי היקר.
אנו מוצאים את ההזדמנות להודות לך על העבודה המדהימה שאתה עושה עם
בננו.
בננו בן  ה-10 שחווה קשיים חברתיים עבר טיפולים רגשיים, וקבוצות שונות
להקניית מיומנות חברתיות, אליך הגענו לאחר ששמענו המלצות חמות עליך
ועל דרך הטיפול הייחודית לך.
כבר בתחילת הדרך , שילבת אמפטיה והחדרת מוטיבציה בבננו עם חוסר
התפשרות על השלמת משימות, ודחיפה להישגים וזאת תוך כדי אימוני כדורסל
אישיים , לעיתים כצופה מהצד היה קשה להבחין מי יותר נהנה מהאימון.
בננו היקר, נקשר לדרך האימון מהר מאוד, ומאימון לאימון השתפר בטחונו
העצמי, והאמונה שלו בעצמו וביכולותיו, הדבר התבטא מיד באמרות כמו "אני
תותח", "אני טוב". שמעולם לא יצאו מפיו קודם לכן.
תוך פרק זמן קצר מאוד , חל שיפור ניכר בלימודיו, וזאת למרות היותו בעל
קשיי למידה.
כיום, מזה כשנה שהנך חלק ממשפחתנו, תרתי משמע )בננו זוכר את ביקורך
אצלנו בבית( , ן מצפה בכיליון עיניים למפגשי הכדורסל.
לעיתים אנו כהורים שרוצים לתת את הטוב ביותר לילדנו, נמצאים בתוך
סיטואציות הגורמות לנו לתהות האם הטיפול שאנו נותנים לילדנו הוא הטוב
ביותר, אתך מיד הרגשנו את החיבור, והפריצה של בננו בכל התחומים הגיעה
מהר מאוד, כיום ששואלים אותנו כיצד קרה הדבר, אנו עונים מיד שתי מילים
"לצמוח מחדש".
ההורים של רועי.

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

 

מורי היקר,

 

כשגיא שלנו נכנס למכונית, מזיע, מתנשף, מחייך, אנו שואלים אותו איך היה היום. הוא עונה: כיף ומעייף. וזה הסוד שלך, מורי, שילוב של עבודה קשה עם כיף גדול.

אנחנו כבר שנה שנייה איתך, בהתחלה בפרטי ועכשיו בקבוצה וזה רק נעשה נכון יותר!

חיפשנו במשך חודשים את השילוב הזה. מישהו שבאמת יאמין בבן שלנו, שיעזור לו לבנות ביטחון, אמונה בעצמו תוך מציאת החוזקות שלו, מישהו שיעזור לו לבנות ארגז כלים להתמודדויות לא פשוטות וכל זאת בשילוב הנאה רבה. מישהו שיעזור לו להתקדם בכל המובנים והתחומים – מוטורי, חברתי ורגשי.   

בכ"כ הרבה מקצועיות,רגישות ויסודיות הלכת איתנו צעד צעד, הגדרת מטרות, ראית את האפשרויות הגלומות בגיא וכמו שלימדת אותו לא לוותר, ולקום גם כשנכשלים ולא הכל הולך, כך גם אתה נלחמת עליו!

 

רוצים להודות לך על שאתה בחיינו, על שאתה לוקח חלק בהצלחות עם גיא ובתקווה לעוד הרבה הישגים ו'כיף ומעייף' איתך!:))

 

מעריכים מאד,

עטרת ואודי

 

 

-------------------------------------------------------------------------

 

 

הילד הזה הוא הבן שלי. ילד מקסים ומיוחד במינו בן 11.5 שלפני מספר שנים שנים אובחן על הספקטרום. לפני כ 5 שנים הוא נחשף לעולם הכדורסל באמצעות בחור מיוחד במינו (אותו בחור עליו דיבר בעלי באותו ערב) ומאז הכדורסל זורם לו בדם. בתחילת הדרך לא היה לנו ברור עד כמה הוא יצליח למצוא את עצמו בעולם הזה של הכדורסל. משחק שמורכב מאינסוף אינטראקציות חברתיות, קבלת סמכות ומצבים שמשתנים ללא הרף, כל אותם דברים שקשים מאוד לילדים על הספקטרום. למרות החששות והספקות שהיו לנו רשמנו אותו לחוג כדורסל.
כבר בפעם הראשונה שבאתי לקחת אותו מהחוג ופגשתי את מורי הבנתי שעומד מולי אדם יוצא דופן. שיחת הטלפון שבאה בעקבות פציעתו של בני באימון הראשון רק חיזקה לי את זה. באותו רגע שמורי הבין שזה אותו הילד שראה באותו ערב הוא התחיל לחקור את הנושא וללמוד כמה שיותר וזאת על מנת לדעת איך להגיע לליבו של הילד. זה כלל שיחות אינסופיות איתנו, עם המשלבת וקריאת חומר עיוני באינטרנט. לאט לאט הקשר הלך והעמיק ומורי ביקש לקחת את בני לאימונים "אחד על אחד" על מנת לקדם אותו ולעזור לו. המטרה שלו הייתה אחת: להכניס אותו לליגה המקצועית בעירנו.
האמונה של מורי והגישה הבלתי מתפשרת שלו הם אלו שבסופו של דבר עזרו לבן שלנו להתקדם ובסופו של דבר המטרה הושגה והוא היום שחקן מקצועי במחלקת הנוער בעירנו. אחרי התחלה לא פשוטה, שגם במהלכה מורי ליווה אותו ואותנו, הוא הצליח להשתלב בסופו של דבר בקבוצה וכיום הוא שחקן מן המניין.
הרוגע והשקט הפנימי של מורי בשילוב יכולת הנתינה והאהבה האינסופית שלו הופכים אותו ל coacher הכי טוב שמישהו יכול לבקש עבור הילד שלו (וגם עבורו למען האמת). הוא מוצא את הדרך להגיע לליבו של הילד בסבלנות וברוגע. הוא לא מתייאש, גם שלפעמים זה נראה אבוד.
מורי תמיד אמר לנו שלבן שלנו היה תפקיד חשוב בחייו וזה להכין אותו להיות אבא בשלב הראשון ולהראות לו, או יותר נכון לכוון אותו למה שהוא באמת צריך ורוצה לעשות בחייו. אנחנו מרגישים זכות גדולה להיות חלק מכל הדבר הגדול הזה שמורי עושה ומאמינים בו וביכולת שלו לעזור לאחרים באמונה עיוורת. אין לנו ספק שכל ילד שיזכה לעבוד עם מורי ירוויח ובגדול.
מילה קטנה להורים – אם יש מה שלמדנו בכל השנים האלו מאז שבננו אובחן זה שהתפקיד שלנו כהורים זה להאמין בילד וביכולותיו. ילדים עם לקויות יכולים להגיע להישגים גדולים מאוד. אנחנו כהורים לא צריכים לפחד מלאתגר אותם ולגרום להם להתמודד גם עם דברים שעל פניו נראים לנו קשים ובלתי אפשריים עבורם.   

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

מכתב תודה 

לכל מאין דבעי,

את מורי טויק אנו מכירים שנתיים, כמאמן כדורסל בחוג של אמיר, הבן שלנו, כיום בן 9. אמיר היה ילד רגיש מאוד, מופנם וביישן עם אהבה לכדורסל אך עם חשש לקחת חלק בחוג שכזה. החלטנו לרשום אותו ואכן, ההתחלה לא הייתה פשוטה. הוא דרש שאחד מאתנו יישאר במהלך האימון מתחילתו עד סופו. וזה היה לא פשוט עבורנו. גייסנו את הסבתא, יצאנו מוקדם מהעבודה רק בשבילו. לאחר שלושה חודשים, כשחשבנו להרים ידיים ולהוציא אותו מן החוג מורי התעקש שלא נעשה זאת. הוא רתם את אמיר למשימות של עזרה למאמן, הוא קיים איתו לא מעט שיחות וזה פשוט עבד. אמיר צבר בטחון, ציפה בכיליון עיניים לאימונים עם מורי והקבוצה והחשוב ביותר הוא שהילד פתאום גילה מיומנויות חברתיות שלא היו לו: פתיחות, שיתוף פעולה ועזרה לזולת. במהלך השנה הראשונה של חוג הכדורסל אמיר הפך להיות שמח ונמרץ ואף זכה במקום הראשון בתחרות קליעות לסל! השיפור ניכר לא רק בכדורסל אלא גם בלימודים ובפן החברתי בכיתה. המורה שיבחה את השינוי שחל בו. 
אין לי ספק שלולא ההתעקשות של מורי, השיחות שהוא קיים אתנו בנוגע להתקדמות של אמיר (מרצונו החופשי בלבד) והמחויבות האדירה הזו להצלחתו של הילד הביאה את אמיר למקום שהוא נמצא בו כיום: ילד מאושר, עם בטחון עצמי, חברותי ומשימתי. 
לאחרונה התחלנו תהליך עם מורי שבו הוא עובד עם אמיר על תרגילי קורדינציה, מיקוד וריכוז. התהליך הוא פרטני שבו מורי משלב מספר אביזרים וטכניקות בעבודה עם אמיר. אמנם התקיימו רק מספר פגישות אך כבר ניכר באמיר שינוי בהתנהגות בבית ובנכונות שלו להתמיד במשימה לא פשוטה לאורך זמן. אנחנו, כמובן, שותפים מלאים לתהליך (יש גם משימות לבית שהוא אמור לבצע איתנו).

מבחינתנו, מורי הוא הרבה מעבר למאמן כדורסל. הוא מורה לחיים. הוא אנושי, מתחשב, בעל אינטילגנציה רגשית גבוהה, אחראי בצורה בלתי רגילה ומחויב למשימה ודבק בה (למרות שלעיתים זה נראה כנגד כל הסיכויים). התמיכה שלו בנו כהורים והעבודה הנהדרת שהוא עשה עם אמיר איננה מובנת מאליה עבורנו. ועל כך אנו רוצים להוקיר ולהודות.
הרב שלמה קרליבך אמר:
"כל מה שילד צריך הוא מבוגר אחד שיאמין בו", ומורי הוא דוגמא מצוינת לכך.

בברכה,
עודד ואביטל כהן, רעננה

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

מורי היקר 
קשה לנו להיפרד ... אבל הגיע הרגע .
רצינו לומר מילות תודה והרבה הערכה על הדרך והמסע.
לבנינו האהוב בן ה 10 היו בעיות בקריאה ובכתיבה, עד כדי הימנעות, בנוסף יכולת גופנית ירודה , עם חוסר יציבות . 
לאחר שאובחן בכישורי למידה על ידי המאבחנת אורלי דרור המקצועית והמדהימה, החלטנו על מטפל פרטני, "אחד על אחד" .
לשמחתנו הרבה קיבלנו אותך.
בננו מהרגע הראשון אהב אותך וציפה למפגשים איתך. 
בזכות היכולת המקצועית שלך לתקשר איתו ולהניע אותו , הצלחת לגרום לשיפור מתמיד, ביכולת הקריאה, הכתיבה, הריכוז והיציבות שלו. וכמובן לשיפור מתמיד בעלייה בביטחון העצמי שלו . מודים לך
על ההשקעה והעבודה המצוינת. תודה מקרב לב 

 

מהרגע הראשון שבננו הגיע למורי נוצר חיבור.
לא היה פשוט בפעם הראשונה להביאו "לחוג כדורסל" אך פעם אחר פעם הוא הסכים לבוא וזאת תודות למורי ולא לכדור.
היחס האישי והנתינה האינסופית שמורי משדר לילד גורמת לו פשוט לרצות להיות שם.
עם האכפתיות, השקעה רבה, סבלנות והקשבה מצליח מורי "לגעת" בילד ובאמצעות הכלים שיש לו מקנה לו תחושת העצמה ומסוגלות שבסופו של דבר גורמים להעלאת בטחונו העצמי.

ממליצה בחום רב!!!

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

 

מורי היקר                                                                                                         
אנו רוצים להודות לך על תקופה מדהימה
בה אתה מלווה אותנו ואת הבן שלנו.

אין ספק שמאז שהתחלנו את הליווי הצמוד
השתנו חיינו מקצה לקצה.
נתת לנו להבין שהילד המדהים שלנו
הוא ילד ככל הילדים
שיכול להמריא להישגים מופלאים
אתה עושה הכל מהלב ונותן מעצמך את כולך
אתה מקצוען אמיתי לחיים
מורי,
שינית את חיינו, נכנסת לליבנו ואנו מעריכים אותך מאוד, תודה על הכל.
ההורים של רועי

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------

 

 

מורי,

אנחנו מבקשים להודות לך על הטיפול המיוחד והמסור ביותם בננו.

יותם שמתמודד עם קשיים בקשב ותקשורת הגיע אליך כשהוא סובל מדימוי עצמי נמוך, מסתגר וחסר מוטיביציה.

כבר מהמפגש הראשון הצלחת לרחוש את אמונו ולפתח איתו קשר חיובי ומעצים.

יותם אוהב ומעריך אותך, וקשוב מאד להדרכה שלך.

כיום לאחר מספר חודשים של טיפול השינוי מורגש ומרגש.

יותם בטוח יותר בעצמו. הוא עצמאי יותר, יוצא יותר מהבית, משתתף יותר באירועים חברתיים ועומד יותר על שלו.

הוא גם ספורטיבי וחזק יותר ומאמין ביכולתו להצליח.

תודה!

 

 

-------------------------------------------------------------------------------

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bottom of page